• SV Marken ruim langs Jong Holland

De trainer van Marken had vandaag, thuis tegen Jong Holland, besloten zijn team op twee plaatsen te wijzigen t.o.v. de vorige week tegen ZOB (3-2). Stephan Plat en Ramon Veerman startte in de basis in plaats van Jan Pieter van der Vis en Rick Boes.
    Beide ploegen begonnen voortvarend aan deze partij en kregen in de begin fase elk al een goede mogelijkheid de score te openen, schot Leon Schipper op de paal. De thuisploeg legde goed voetbal met prima combinaties     op de mat wat resulteerde in de 13e minuut in een prima aanval maar nog zonder succes. Ook de gasten uit Alkmaar waren kort hierna dreigend met een afstandsschot die tot corner werd over getikt. De wedstrijd verliep verder in een hoog tempo met veel energie en goed combinatievoetbal van vooral de thuisploeg. Door de druk naar voren van Marken was het gevaar van countermogelijkheden door Jong Holland natuurlijk aanwezig. Precies na een half uur spelen ging een schot van buiten de zestien door Jong Holland maar net naast. Een minuut later kwam Marken, terecht, op voorsprong. Leon Schipper schoot op aangeven van Ramon Veerman de bal met links snoeihard in de kruising 1-0. Twee minuten later werd de score bijna verdubbeld toen Jeffrey Schilder op de buitenkant van de kruising schoot. Weer een aantal minuten later was Leon Schipper dichtbij zijn tweede goal maar uit een voorzet van Jeffrey Schilder schoot hij de bal over het doel. In de 41e  minuut toch eindelijk succes, de mee opgekomen Roy Honingh werd onreglementair binnen het zestienmeter gebied naar de grond gewerkt, penalty. Dit "klusje" nam uiteraard onze penalty killer Leon Schipper voor zijn rekening en schoot onberispelijk zijn tweede goal binnen 2-0. In de slotfase eerst nog een diagonaal schot van Jong Holland recht op de keeper af en een doelpoging van Ramon Veerman maar in de stand kwam geen verandering meer. Na drie minuten blessuretijd floot de zeer jonge scheidsrechter T. Huizinga voor het einde van het eerste bedrijf en konden we terug kijken op een zeer enerverende partij in een hoog tempo met prima combinaties.
    Ondanks dat Marken ongewijzigd het veld na de thee was ingekomen was het de eerste minuten niet bij de les. Jong Holland kreeg in de begin fase twee uitgelezen mogelijkheden om minimaal de aansluitingsgoal te scoren. Tien minuten na de rust viel Roy Honingh geblesseerd uit en werd vervangen door Erik Teerhuis maar aan de speelwijze veranderde niets. Behoudens een doelpoging van Leon Schipper, kopbal uit een voorzet van Jeffrey Schilder gebeurde er in het eerste kwartier vrijwel niets. Rond de 64ste minuut werd de wedstrijd beslist, eerst schoot Leon Schipper van net buiten de zestien de 3-0 binnen, een hattrick, en een minuut later tikte Ramon Veerman van dichtbij de 4-0 tegen de touwen. Kort na deze doelpunten werd Jan Pieter van der Vis in het veld gebracht voor Sebastiaan Peereboom. Na driekwart van de wedstrijd was de overijverige Tijs Klaver zeer       dichtbij een goal maar van dichtbij schoot hij de bal over. Een kwartier voor tijd bracht Jong Holland een dubbele wissel in het veld om zo mogelijk nog iets aan de score te doen. Ook bij Marken werd de laatste wissel nog in het veld gebracht, Michiel Appel voor Stephan Plat, en mocht Jeffrey Schilder de slotfase nog als “links buiten" vol maken. Tien minuten voor het einde was Ramon Veerman nog dichtbij zijn tweede goal maar uit buitenspel positie kopte hij op de lat. Ook de gasten kregen nog een kleine mogelijkheid in deze fase. Een minuut of zes voor het einde scoorde Jong Holland tegen, onoplettendheid bij Marken werd direct afgestraft 4-1 door Kevin Schmidt en tevens de eindstand. Al met al een prima voetbalwedstrijd met een goed resultaat als opwarmer voor de "kraker" volgende week tegen Monnickendam uit. Aftrap om 14.30 uur.
    Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr