• Moedig SV Marken onderuit tegen JOS/Watergraafsmeer

Op een zonovergoten sportcomplex, rond halfdrie afgetrapt voor de eerste officiƫle wedstrijd van het nieuwe seizoen 2018-2019. De tegenstander vandaag in de eerste bekerronde was zondag eersteklasser JOS/Watergraafsmeer.
    Marken kwam verrassend in de vierde minuut al op een 1-0 voorsprong toen een prima aanval over de linkerkant door Leon Schipper werd afgerond. Alleen voor de keeper kapte hij die uit en tikte de bal binnen. Maar al snel waren de gasten uit Amsterdam dreigend met twee goede mogelijkheden rond de tiende minuut. Rond het kwartier spelen zette Marken een prima aanval op wat resulteerde in een schot voorlangs van Arno Boes. Het goed voetballende en combinerende JOS drukte Marken steeds verder terug zodat het elftal van Dooijeweerd met de rug tegen de muur kwam te staan. Vanaf de 20
    ste tot de 30ste
    kregen de gasten drie redelijke mogelijkheden zonder resultaat. Marken kwam niet of moeizaam van de eigen helft af en loerde op counter mogelijkheden. Een minuut of vijf voor de thee was er zo'n uitbraak van Marken die met een matig afstandsschot van Leon Schipper werd afgerond. Al met al stond Marken het gehele eerste bedrijf onder druk maar had toch redelijk stand gehouden tegen de betere ploeg JOS/Watergraafsmeer.
    Na de thee kwam Marken ongewijzigd uit de kleedkamer om de voorsprong zo mogelijk vast te houden. De eerste dreiging van JOS was er al weer snel in de 52
    ste minuut maar ook nu weer zonder succes. Marken verdedigde nu met vijf man en kreeg rond het uur spelen twee mogelijkheden de score op te voeren. Eerst werd Ramon Veerman de diepte ingestuurd  gevolgd door een vrije trap op randje 16 meter door Arno Boes die net over de goal ging. Marken probeerde uit de verdediging te komen met het risico van een snelle counter van de gasten. In de 65ste  minuut viel uiteindelijk toch de gelijkmaker, een voorzet vanaf de linkerkant werd door Malcolm Esajas met een omhaal in de uiterste hoek gewerkt 1-1. JOS bleef de bovenliggende partij en probeerde het met schoten zonder echt gevaarlijk te worden. In de 77ste  minuut viel uiteindelijk toch het doek voor Marken, uit een corner vanaf de rechterkant schoot wederom Malcolm Esajas uit de draai de 1-2 tegen de touwen. In de slotfase van deze wedstrijd vielen er geen kansen of mogelijkheden van beide kanten meer te noteren. Het verlies was wel terecht maar Marken heeft keihard gewerkt en veel energie in de wedstrijd gestoken maar moest uiteindelijk het onderspit delven. In de 84ste minuut was Sebastiaan Peereboom nog in het veld gekomen voor de geblesseerde Stephan Plat en drie minuten voor tijd werd Michiel Appel vervangen door Rick Boes. Na vijf minuten blessuretijd floot scheidsrechter Barrales voor het einde van de wedstrijd.
    Woensdag 5 september staat er nog een oefenwedstrijd thuis tegen Zaanlandia op het programma, 20.00 uur aanvang en volgende week zaterdag de tweede poule wedstrijd voor de beker uit tegen De Spartanen, zondag tweedeklasser, aanvang 17.00 uur in Wognum.

Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje