• Marken verliest derby

Op deze zeer mooie nazomerdag stond de enige echte "Gouwzee derby" op het programma Monnickendam - SV Marken.  Ondanks dat het pas de 4de speelronde is heeft deze wedstrijd altijd een bijzonder karakter en "leeft" al in de harten van de supporters vanaf het begin van de week.
    Op het sportcomplex "Markgouw" werd er om halfdrie afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Edwin Dam die later zou kunnen terug kijken op een prima wedstrijd. De intenties van beide ploegen waren al snel duidelijk met mogelijkheden over en weer waardoor er een open wedstrijd ontstond. De thuisploeg was de iets bovenliggende aanvallende partij en kreeg in het eerste kwartier al 5 corners te nemen. Gescoord werd er in deze fase (nog) niet. Rond de 20ste minuut kreeg eerst Monnickendam een vrijeschop te nemen op het randje van de zestien en uit de rebound schoot Leon Schipper over het doel. Een minuut of 5 later was Monnickendam tot twee keer toe dichtbij de openingsgoal, eerst er uit de zoveelste corner van dichtbij over gekopt en een (zeer) vrije schietkans onbenut gelaten. Net binnen het halfuur spelen had Marken op voorsprong kunnen/moeten komen toen Jan Pieter van der Vis volledig vrijstaand bij de tweede paal naast het doel kopte. In de 34ste wederom een prima aanval van de thuisploeg met een schot voorlangs en twee minuten later lag de bal in het net. Een schot vanaf de rechterkant, volledig vrijstaand, door Tom Pruim verdween in de kruising 1-0, een schitterende goal. Een aantal minuten later toch weer een mogelijkheid voor Marken maar zonder succes. In de 44ste minuut kreeg Marken een dreun te verwerken toen Barry de Wolf van dichtbij de 2-0 op het scorebord liet zetten. Al met al een verdiende voorsprong voor de thuisploeg en met de veelzeggende corner verhouding van 9-5.
    Natuurlijk moest en na de thee maatregelen genomen worden om Monnickendam toch minimaal verder van de goal van Marken te houden om de schade te beperken. De trainer van Marken had er voor gekozen om Cornelis Vlasbloem aan de kant te houden en Rick Boes in te brengen. Hierdoor ging Leon Schipper naar het middenveld. Maar Monnickendam kwam ijzersterk uit de start blokken en kregen in de eerste twaalf minuten drie uitgelezen mogelijkheden de wedstrijd vroegtijdig volledig in het slot te gooien. De thuisploeg was in deze fase heer en meester en stormde in de 58e minuut zelfs nog alleen op keeper Jeffrey Koreman maar die is hierin ijzersterk en koel. In de 62ste minuut werd de wedstrijd beslist toen Samir Mustafa, oude bekende, te makkelijk door de verdediging heen brak en de 3-0 liet aantekenen. Ondanks de onoverbrugbaar lijkende achterstand liet Marken de moed niet zakken. Vanaf de 70ste minuut kreeg Marken drie goede mogelijkheden om iets aan de score te doen, eerst had Rick Boes teveel tijd nodig om af te ronden, een schot van Tijs Klaver werd uitstekend gestopt en een kopbal van nogmaals Rick Boes werd overgetikt. Hierna was het weer even de beurt aan Monnickendam met een schot vanaf de zijkant die tot corner werd verwerkt. De wedstrijd leek vervolgens een beetje dood te bloeden, was ook veel energie in de wedstrijd gestoken, maar niets was minder waar. In de 86ste minuut was de thuisploeg zeer dreigend met een schot vanaf de achterlijn maar in dezelfde minuut kwam Marken tot scoren. Een "Marco van Basten" achtige bal werd door Jeffrey Schilder in de verre hoek over de keeper heen geschoten 3-1. Twee minuten in de blessuretijd leek Marken zelfs de aansluitingsgoal te maken maar via de onderkant van de lat sprong de bal het veld weer in, kennelijk niet over de lijn. Na vier minuten blessuretijd floot scheidsrechter Erwin Dam voor het einde van deze sportieve wedstrijd die zonder het trekken van kaarten was afgewerkt. (was ook niet nodig).    Qua uitslag natuurlijk een teleurstellende middag maar wel een enerverende wedstrijd waarin veel gebeurde en     Marken verloor van een uitstekende en individueel sterke ploeg.
    Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr