• Marken verliest afsluitende wedstrijd van het seizoen

Onder ideale omstandigheden werd er om half drie afgetrapt op sportcomplex “Nooitgedacht” voor de laatste wedstrijd van de competitie 2018-2019. In deze “Gouwzee derby” tegen Monnickendam stond er voor de thuisploeg niets meer op het spel, behalve sportief succes tegen de “buren”, maar voor de gasten des temeer. Bij winst konden zij voor het eerst in de geschiedenis promoveren naar de eerste klasse van het zaterdagvoetbal. De wedstrijd was zelfs live te volgen via de regionale omroep PIM.
    De start van de wedstrijd was in hoog tempo van beide zijden waarin de gasten al snel een redelijke mogelijkheid kregen met een kopbal uit de eerste corner. Maar Marken pakte de wedstrijd al snel over met in de 12de minuut een geblokt schot van Leon Schipper en een minuut later werd een afstandsschot van René Commandeur met moeite over getikt. In de 16de minuut was er al succes met de iets gewijzigde speelmethode toen Jeffrey Schilder van dichtbij de 1-0 kon binnen tikken uit een assist van Leon Schipper. Kort hierna schoot Samir Mustafa, oude bekende van Marken, met een afstandsschot maar net naast het doel van Marken. Vijf minuten na de openingsgoal stond de 2-0 op het scorebord, een voorzet vanaf de rechterkant door Jeffrey Schilder ging net over de keeper heen en kon door de volledig vrijstaande René Commandeur worden binnen gekopt. Kort hierna schoot Monnickendam vanaf rechts in het zijnet en kopte René Commandeur net voorlangs. Nog net binnen het halfuur spelen scoorde Monnickendam de aansluitingstreffer. Een voorzet vanaf rechts kon vrijstaand voor de goal door Robin Schaaf worden binnen geschoten 2-1. In de minuten hierna kwamen de gasten tot twee keer toe in een goede positie om de stand gelijk te trekken. De fase hierna vlakte de wedstrijd iets af maar ging redelijk gelijk op waarbij Monnickendam wel iets meer druk naar voren begon te zetten. In de eerste minuut van de blessuretijd was de thuisploeg zeer dichtbij een doelpunt maar het schot van dichtbij door Jeffrey Schilder kwam op de uitgestoken voet van de keeper van de gasten.  Na vijf minuten blessuretijd floot scheidsrechter Kool, die veel door liet voetballen, voor het einde van deze zeer enerverende en sportieve eerste helft waarin Marken fases had waarin het de iets bovenliggende partij was.
    Beide ploegen kwamen ongewijzigd uit de kleedkamer al had Monnickendam in het eerste bedrijf al noodgedwongen een wissel in moeten brengen vanwege een blessure. De gasten waren kennelijk stevig toegesproken in de rust want ze tapte wel even uit een ander vaatje. Vanaf de aftrap zetten zij Marken onder druk en daardoor kwam de thuisploeg er niet meer uit. Nadat eerst nog twee mogelijkheden van Monnickendam,  waaronder een redding van Jeffrey Koreman, onbenut waren gebleven was het in de 55ste minuut wel raak.  Een vrije trap vanaf zo’n 20 meter door Donny Reugenbrink recht voor het doel verdween zo leek het niet onhoudbaar in de kruising 2-2.  Vijf minuten later werd een schot vanaf dichtbij door Monnickendam overgeschoten.  Marken bleef zwaar onder druk staan en loerde op counter mogelijkheden maar in de 67ste kwamen de gasten voor het eerst op voorsprong en in kampioenspositie. Een corner vanaf rechts viel bij de eerste paal onnodig binnen 2-3. Na deze goal drukte Monnickendam minder aan en kwam Marken weer meer in de wedstrijd. In de 71ste minuut had Marken op gelijke hoogte moeten komen maar de matige kopbal van Jan Pieter van der Vis uit een vrije trap van Leon Schipper kwam op de lat. Direct hierna bracht Marken een dubbele wissel in Dominic Zeeman voor Jan Pieter van der Vis en Sebastiaan Peereboom voor Cornelis Vlasbloem om zo mogelijk nog een goed resultaat aan deze partij over te houden. Rick Boes was na een uur spelen al in het veld gekomen voor Arno Boes. Een kwartier voor het einde van de officiële speeltijd was Marken en aantal keren zeer dichtbij de gelijkmaker. Eerst brak Jeffrey Schilder bijna door de verdediging, ging een vrije trap maar net naast en uit de scrimmage voor het doel van Monnickendam werd de bal tot twee keer toe van de lijn gehaald en leek er hands te zijn gemaakt. Marken had op dat moment natuurlijk veel spelers voor de bal en uit de counter ontstond een drie tegen één situatie die uitstekend werd uitgespeeld en de 2-4 door Kid Ronday in de 79ste minuut tegen de touwen geschoten. Hiermee was de wedstrijd uiteraard gespeeld al waren er van beide kanten nog wat kleine mogelijkheden te noteren. Nu werd na één minuut blessuretijd voor het einde gefloten van deze toch wel lang zeer spannende en sportieve wedstrijd. Door deze overwinning was Monnickendam de meer dan terechte kampioen die vrijwel de gehele competitie de ranglijst hadden aangevoerd.  Proficiat en succes in de eerste klasse zaterdag.

Voor wat betreft Marken is het een teleurstellend seizoen geworden. Tot en met de 21ste wedstrijd verliepen de resultaten redelijk, 36 punten en veilig tegen degradatie, en nog steeds zicht op eventuele nacompetitie. Maar de laatste 5 wedstrijden werden alle hopeloos verloren met niet al te best voetbal al was het vandaag wel weer effe genieten van de ploeg.
    Wens ik jullie hierbij alle een prettige vakantie en bij leven en welzijn tot het volgende seizoen.
    Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr