• Marken onderuit bij ZOB

Onder prima omstandigheden werd er om half drie afgetrapt in de uitwedstrijd tegen het voor Marken altijd lastige en fysiek sterke ZOB.
    De eerste doelpoging was er al in de vierde minuut van Marken met een afstandsschot van Leon Schipper. Vrij kort hierna was de thuisploeg dichtbij de openingsgoal met een schot op de paal die uit de rebound in buitenspel positie werd binnen geschoten. Rond het kwartier spelen een uitbraak van ZOB vanaf de achterlijn die maar met moeite kon worden afgestopt. De thuisploeg drukte Marken ver terug en kregen in korte tijd al drie corners te nemen zonder dat daar echt gevaar uit kwam. ZOB was steeds dreigend met veel balbezit en Marken kreeg geen vat op het goed voetballende team. In de 26ste minuut leek de thuisploeg wederom op voorsprong te komen maar de rebound, schot niet klemvast keeper Marken, werd uit buitenspel positie binnen geschoten. In de 27ste minuut de tweede en na later bleek laatste mogelijkheid van Marken met een voorzet van René Commandeur. Zoals eerder vermeld had de thuisploeg Marken volledig in zijn greep met zeer veel balbezit, 70-80 %, en beheerste het gehele middenveld. Toch kwam Marken in de 32ste minuut op voorsprong, een individuele actie over de linkerkant van Leon Schipper werd vanaf de achterlijn voor de goal gelegd en uiteindelijk, Rick Boes kon er net niet bij, door Jeffrey Schilder van dichtbij binnen geschoten 0-1. Twee minuten later was de stand alweer gelijk, niet adequaat ingrijpen van Sebastiaan Peereboom werd genadeloos met een diagonaal schot afgestraft 1-1. In de laatste 10 minuten spelen kreeg ZOB nog drie behoorlijke mogelijkheden de wedstrijd voor de thee nog definitief te beslissen. Met een corner verhouding van 8-1 en een 1-1 stand op het scorebord en na drie minuten blessuretijd gingen de ploegen aan de thee. Marken kon/moest zich beraden hoe nu verder….
    Ruim nadat ZOB al was terug gekeerd op het veld na de rust kwam Marken eindelijk uit de kleedkamer. Niet ongewijzigd want Sebastiaan Peereboom was vervangen door Stephan Plat die op zijn positie kwam te spelen. Maar de wissel had niet direct het beoogde effect want binnen vier minuten lag de 2-1 in het net, een voorzet vanaf de rechterkant werd in, volgens de grensrechter van Marken, in buitenspel positie binnen geschoten. Een minuut of zes later werd de wedstrijd, zo leek het, al vroegtijdig beslist. Uit een diepe bal werd Jan Pieter van der Vis te makkelijk uitgespeeld en de voorzet geheel vrijstaand kon worden binnen getikt 3-1. Dit was natuurlijk een enorme tegenvaller maar Marken boog het hoofd niet en al snel was er een afstandsschot van Leon Schipper die maar net over het doel ging. In de 61ste minuut kwam Ramon Veerman in het veld voor Rick Boes en vanaf dat moment leek de wedstrijd te gaan kantelen. Net drie minuten in het veld betaalde de wissel zich al uit, een voorzet vanaf de linkerkant door Leon Schipper werd uit de draai door Ramon Veerman tegen de touwen gejaagd 3-2. Een aantal minuten later was ZOB weer zeer dreigend uit een vrije trap vanaf 18 meter recht voor het doel maar werd vakkundig door Jeffrey Koreman onschadelijk gemaakt. Marken zette steeds meer druk naar voren om toch minimaal een punt aan deze wedstrijd over te houden. Hierdoor kreeg de thuisploeg natuurlijk meer ruimte wat resulteerde in twee hachelijke acties voor de goal van Marken. Eerst maakte de doelman van Marken een intikkertje onschadelijk net voor of op de lijn door zijn hand achter de bal te krijgen en tikte hij de bal corner toen een speler van ZOB op hem afstormde. Marken leverde in het laatste half uur veel strijd en inzet maar kon de achterstand niet meer ongedaan maken. In de slotfase liep Marken nog tegen een aantal gele kaarten op wat mede door het optreden, tot dan toe goed, van scheidsrechter de Haan kwam. In de blessuretijd ging een vrijetrap van zo'n 20 meter van Leon Schipper net naast en bleef de stand 3-2. Helaas moest Marken vandaag zijn meerdere herkennen in ZOB en was Marken niet met de juiste opstelling gestart. Na vijf minuten blessuretijd floot de scheidsrechter voor het einde en kon het in grote getalen meegereisde Marker publiek toch wat teleurgestelde huiswaarts keren al was er verdiend verloren.
    Mt vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr