• Kostbare nederlaag SV Marken

Onder bijna winterse omstandigheden met een paar graden boven nul en een stevige wind langs over het veld werd er om half drie afgetrapt tegen laagvlieger, tweede van onder, SC Buitenveldert. Bij Marken ontbrak René Commandeur en startte Stephan Plat en Ramon Visser in de basis en verder was het team ongewijzigd. De wedstrijd begon tumultueus want binnen twee minuten spelen stond de 0-1 al op het scorebord. Een overtreding net buiten het zestienmeter gebied door Stephan Plat werd bestraft met geel en een vrije trap. Akke Pennin schoot deze van richting veranderde bal tegen de touwen. Binnen een minuut spelen daarna werd de opgekomen Erik Teerhuis vrij voor een leeg doel gezet door Roy Honingh maar kreeg de bal niet in het doel. Nog binnen de tien minuten spelen was Marken wederom dreigend maar de diepe diagonale pas van Leon Schipper kon net niet goed worden gekopt door Arno Boes. In de 13de minuut een cruciaal moment in de pas begonnen wedstrijd toen Stephan Plat wegens een overtreding net buiten het zestienmeter gebied tegen zijn tweede gele kaart op liep en kon vetrekken en Marken met tien man verder. Ook dit leverde uiteraard een vrije trap op maar die werd matig genomen. In de 17de minuut maakte Ramen Veerman met een prachtig diagonaal schot de stand weer gelijk 1-1. Beide ploegen kregen hierna een mogelijkheid om de score op te voeren maar hielden elkaar in evenwicht al was SC Buitenveldert met technisch goed voetbal en snelle counters de iets bovenliggende partij. Een kleine tien minuten voor de thee kwam een schot vanaf de rechterkant van de gasten op de bovenkant van de lat en ging een schot van Ramon Veerman maar net voorlangs. In de 42ste minuut kwam Buitenveldert wederom op voorsprong, de inleiding was balverlies op het middenveld van Dominic Zeeman bij het uitverdedigen. Een voorzet vanaf de linkerkant kon simpel tegen de touwen worden geschoten door Rahou 1-2. Natuurlijk was het lastig voetballen met een man minder en hadden de handenvol tegen de snelle uitbraken van Buitenveldert maar echt onder druk stond Marken niet.
    Na de rust bleef de licht geblesseerde Cornelis Vlasbloem achter in de kleedkamer en werd vervangen door Sebastiaan Peereboom. Beide ploegen leverden volop strijd in het eerste kwartier maar mogelijkheden om te score werden er niet gecreëerd. Na een uur spelen viel Erik Teerhuis geblesseerd uit en werd vervangen door de weer herstelde Jeffrey Schilder die uiteraard nog het nodige spelritme mistte. Pas in de 65ste minuut was er weer eens dreiging van de gasten met een lob op het dak van het doel. Een behoorlijke sneeuwbui en een harde wind tegen maakte het voetballen voor Marken bijna onmogelijk en in deze fase kreeg Buitenveldert een uitgelezen mogelijkheid de wedstrijd te beslissen maar voor een leeg doel ging de bal naast. Na de zoveelste corner van Buitenveldert, totaal acht in het tweede bedrijf, kwamen zij in de 74ste minuut op een 1-3 voorsprong. Een aanval simpel door de midden werd door Nerivo Kasanwirjo binnen geschoten en de wedstrijd beslist. Een kwartiertje voor het einde van de officiële speeltijd werd Arno Boes disciplinair naar de kant gehaald en vervangen door Rick Boes. Jeffrey Schilder probeerde het nog met een diagonaal schot maar de scherpte ontbrak. Even leek in de 88ste minuut de spanning in de wedstrijd terug te keren maar de goal van Ramon Veerman werd wegens buitenspel afgekeurd. Na vier minuten blessuretijd floot scheidsrechter Ruud van der Wielen voor het einde van deze toch wel teleurstellende wedstrijd die in het eerste kwartier eigenlijk al negatief beslist was. Door dit verlies en de overwinning van Arsenal is Marken “gezakt” naar de vierde plaats en lijkt de vervangende periode titel een heel eind weg.
    Volgende week zaterdag 20 april speelt Marken een uitwedstrijd tegen FC Zaandam, de aftrap is om 14.30 uur.
    Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr