• Goede start in 2019 voor SV Marken

Na vijf weken winterstop ging de bal eindelijk weer rollen in de eerste wedstrijd in 2019 maar met de laatste wedstrijd van de eerste speelronde. De trainer van Marken heeft wel wat moeten puzzelen om toch een volwaardig elftal op te stellen. Door schorsingen van Tijs Klaver en Rick Boes en blessures van Jeffrey Schilder en Arno Boes ontbraken de nodige basis spelers. Tegenstander vandaag was het gerenommeerde HFC EDO uit Haarlem met diverse oud profs in het team, dus toch een behoorlijke klus. Maar het “gehavende” elftal van Marken kwam verrassend goed met veel energie en strijd uit de startblokken en in de vijfde minuut werd de 1-0 al op het scorebord gezet. Een aanval over de linkerkant werd door Leon Schipper loepzuiver voorgegeven en kon door onze spits Ramon Veerman simpel tegen de touwen worden getikt. Een paar minuten later een doelpoging van Roy Honingh en een voorzet/doelpoging vanaf de rechterkant door René Commandeur die op het dak van het doel terecht kwam. Maar zoals gememoreerd speelde Marken gretig en in een redelijk hoog tempo en daar moest vooralsnog de gasten uit Haarlem het antwoord op schuldig blijven. Rond de twintigste minuut was er eerst dreiging van EDO met een prima aanval en lieten zij even zien dat ze goed kunnen voetballen en was Marken dichtbij de tweede goal uit een lange bal op Ramon Veerman. Halverwege het eerste bedrijf kwam EDO toch verrassend op gelijke hoogte. Amin Ouass scoorde uit een vrije trap die langs alles en iedereen pardoes het doel in vloog 1-1. De wedstrijd golfde na deze gelijkmaker over en weer met mogelijkheden voor beide ploegen de score op te voeren. Eerst werd Cornelis Vlasbloem vrij bij de tweede paal voor de goal gezet uit een voorzet van Leon Schipper gevolgd door een uitbraak van EDO en was de thuisploeg weer dichtbij een doelpunt. Zo bleef het eigenlijk de gehele slotfase doorgaan en was er van de kou weinig te merken en leek de wedstrijd met een gelijke stand de rust te gaan halen. Maar niets was minder waar want de thuisploeg kwam in de blessuretijd nog op voorsprong. Een voorzet van Roy Honingh kon wederom worden binnen getikt door Ramon Veerman en de 2-1 was een feit. Vrijwel direct hierna floot scheidsrechter van Genderen, die de wedstrijd uitstekende leidde waarin het er best af en toe flink fel aan toe was gegaan, voor de rust.
    Beide ploegen begonnen ongewijzigd aan het tweede bedrijf om deze toch wel open wedstrijd naar zich toe te trekken.  Al snel was dat de beurt aan Marken toen in de 48ste minuut de bal terecht op de stip ging, handsbal binnen het zestienmeter gebied. Leon Schipper nam dit “klusje” voor zijn rekening een schoot de 3-1 tegen de touwen. Helaas was de vreugde maar kort want binnen drie minuten later maakte EDO de aansluitingstreffer alweer. Een voorzet vanaf de linkerkant kon simpel worden binnen getikt door Amin Ouass 3-2, zijn tweede goal. De fase hierna was EDO de ietwat bovenliggende partij en zette Marken onder druk maar zonder dat daar mogelijkheden uit voort kwamen. Rond het uur spelen nam de thuisploeg het heft weer in handen en maakte de achteraf beslissende 4-2. Een voorzet vanaf de linkerkant werd bij de tweede paal door Jan Pieter van der Vis in de kruising gekopt. Nadat in de 69ste minuut een prima aanval van Marken net niet succesvol kon worden afgerond was het vijf minuten later wel weer raak. Een lobje van Ramon Veerman op Sebastiaan Peereboom die op zijn beurt de bal voor het intikken aflegde op Leon Schipper en de 5-2 binnen kon schieten. Een kleine tien minuten later was het wederom Leon Schipper die vrij voor de goal de 6-2 en tevens eindstand tegen de touwen schoot. Als dank voor bewezen diensten en drie doelpunten werd Schipper terecht als man of the match uitgeroepen.
    Door deze toch wel onverwachte, veel mutaties, prima wedstrijd en uitstekende overwinning was het “vlekje” (9-2 verlies tegen Zandvoort) van voor de winterstop wel weer weggewerkt. Met 22 punten uit de eerste seizoenshelft kunnen en moeten we tevreden zijn inclusief de vierde plaats op de ranglijst.

Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr