• RKAV Volendam 7 - SV Marken 3 3-5

02-04-2016 Aanvang 14:45
    Spelers: J van Altena, PA van Altena (aanvoerder), R van Altena, M van Altena, M Boes, Groot, Della Guardia, Moenis, Nieuwenhuizen, Roos, Stoker, Visser, Zwiers, T van Altena (gastspeler).
    Zonder coach D Boes, die onverwachts eventjes de Ronde van Vlaanderen moest gaan fietsen (geen grap), moest vandaag Volendam 7 verslagen worden. De overburen zijn met twee elftallen in onze competitie vertegenwoordigd en een paar weken geleden verloor Marken 3 nog met grote cijfers van het andere Volendammer team. Het zevende elftal van de overburen bungelt echter onderaan de ranglijst en het zou dan ook geen probleem moeten zijn dit varkentje te wassen.
    Niets bleek echter minder waar. Vooral door eigen toedoen van Marken werd het vandaag nog een spannende voetbalmiddag. Het spel van het derde was net zo rommelig als bij de vorige wedstrijd (4-0 winst van Reiger Boys), maar in tegenstelling tot bij die wedstrijd, maakten de Volendammers wel dankbaar gebruik van het inconsistente spel van Marken. J van Altena, Stoker en Groot (met de vlag in de hand) zagen vanaf de zijlijn hoe al na een klein kwartier spelen Marken bij de eerste echte aanval van Volendam tegen de lamp liep. Een hoge bal viel achter Nieuwenhuizen en Visser, waarna de spits van Volendam de bal rustig in kon schieten. De twee bejaarde supporters van Volendam zeiden dat dit dik verdiend was. Of deze opmerking een voorbeeld was van de befaamde laconieke Volendamse humor of dat dit een symptoom was van de Volendamse ziekte laat uw reporter in het midden. Feit is wel dat Marken dik tegen de verhouding in op achterstand kwam te staan. Gelukkig kwam hier snel verandering in. R van Altena wist één van de kansen ter verzilveren waardoor er al snel weer 1-1 op het scorebord stond. Hierna vonden er een paar merkwaardige incidenten plaats. De altijd onpartijdig vlaggende gelegenheids-grensrechter Groot zag dat Volendam vanuit buitenspelpositie scoorde. Natuurlijk ging de vlag de lucht in, maar de scheidsrechter was onvermurwbaar. Het doelpunt werd toegekend. De uitleg van de arbiter was hierbij hoogst merkwaardig (“die lange nummer 4 stond niet buitenspel op het moment van spelen”. Dit klopt, want deze speler was in geen velden of wegen in de buurt van ons doel te bekennen). Nu stond het dus 2-1. Kort daarop vond het volgende incident plaats. M Boes was na een paar verdedigers zoek te hebben gespeeld bezig om vrij op de keeper van Volendam af te stevenen toen hij door een gefrustreerde stukadoor uit palingdorp door middel van een vliegende tackel achter in de knieholte van het veld werd geveegd. Vriend en vijand slaakte een kreet van afschuw en de scheidsrechter blies verwoed op zijn fluitje. De verontwaardiging was groot toen bleek dat de Volendammer beul geen prent toebedeeld kreeg. Zelfs geen gele! Gelukkig kon M Boes na deze doodschop verder. Zijn wraaklust werd even later beloond. Na weer een mooie actie schoot hij de bal er bij de korte hoek in, waardoor de stand 2-2 was. Kort na dit wapenfeit klonk het signaal voor de rust.
    Tijdens de pauze dit keer geen opruiende donderpreek van een in paarse boxershort gestoken coach, maar koele instructies van de gelauwerde veteranen Stoker, PA van Altena en M van Altena. Onder het genot van een verfrissend glaasje limonade werden de lijnen opnieuw uitgezet. Groot en Stoker kwamen het veld in voor Nieuwenhuizen en Zwiers. J van Altena zou een kwartier na rust het veld betreden.
    Door deze gewijzigde opstelling bleek het derde beter in staat grip op de wedstrijd te krijgen. Er werden minder fouten gemaakt en er werd wat zorgvuldiger omgegaan met de kansen. Het was Stoker die Marken 3 op sleeptouw nam door al snel na rust de 2-3 via de binnenkant van de paal tegen de touwen te schieten. De weerstand bij Volendam was echter niet geheel gebroken, want ook zij speelden minder rommelig dan tijdens de eerste helft. Ze werden hierbij geholpen door de scheidsrechter, die rustig verder bleef gaan met zijn onnavolgbare beslissingen. Zo werd Moenis van het veld gestuurd vanwege een kritische opmerking, wat resulteerde in meer druk van de kant van Volendam. Toch profiteerden ze niet van de man-meersituatie. Even later was het juist Moenis die na een assist van keeper T van Altena de bal zonder eerst aan te nemen langs de keeper schoof; 2-4. Helaas was door deze goal de tegenstand van de jongens van de oeverkánt nog niet gebroken, want zij scoorden vlug weer de aansluitingstreffer. Ook werd er nog een doelpunt van de Volendammers afgekeurd vanwege buitenspel (de enige juiste beslissing van de scheids vandaag). De volgende goal viel gelukkig aan de andere kant van het veld. Weer schoot T van Altena ver uit en weer werd hiervan geprofiteerd door Marken. Prachtig schoot R van Altena de bal zonder aarzelen vanuit de stuit over de wel heel klungelig keepende doelman van Volendam heen. 3-5 zou ook de eindstand zijn. Door deze overwinning stijgt Marken 3 naar de 2e plek op de ranglijst. Volgende week staat de lastige uitwedstrijd tegen Zwaluwen 30 op het programma. Hopelijk kan Marken de ongeslagen reeks van twee wedstrijden verder uitbouwen naar aanloop op de thuiswedstrijd tegen aartsvijand EVC op 16 april. Ik hoop u allen daar langs de lijn te zien. We kunnen uw support goed gebruiken!
    Uw Reporter