• Spelers onderstrepen ambities!

Tradities zijn er om doorbroken te worden en zo won SV Marken zaterdag voor de verandering de eerste wedstrijd na de winterstop. "Normaal gesproken" was dit meestal een nederlaag. Het was niet allemaal hoogstaand, maar op dit moment zijn die punten toch wel heel erg lekker. En zo kan er weer eens opgekeken worden naar die kleine club op dat eilandje voor de kust van die 'grote' steden....
    Vooraf was duidelijk dat Almere en Marken op sportpark 'De Marken' niet op echt gras met elkaar de strijd aan zouden gaan. Maar aangezien Almere zich aan het begin heeft verplicht bij afgelasting uit te wijken naar kunstgras ging deze wedstrijd dan ook naar een 'bijveld'. Dit veld lag er prima bij het was alleen jammer dat het een beetje bleef regenen. Met het oog op de strijd om de tweede periode titel was dit een uitermate belangrijke wedstrijd. Monnickendam en Marken stonden met nog twee wedstrijden te spelen aan kop en Almere volgde op één punt. Vandaag zouden er dus wel eens belangrijke beslissingen kunnen vallen in de strijd om een promotieplek. Dit zag je overigens niet aan de wedstrijd. Het niveau was nou niet echt om over naar huis te schrijven. Toch kreeg Marken na een kleine tien minuten spelen een aardige mogelijkheid om de score te openen. Na een prima actie van Michiel Appel kwam de bal uiteindelijk bij Michael Janssen terecht, die nog steeds op jacht is naar zijn eerste competitie goal. Het schot van net buiten 'de zestien' werd echter nipt, maar uitstekend gered door doelman Eman van Almere. De rebound was net niet voor René Commandeur. Een kleine vijftien minuten later was het ook afgelopen met Commandeur. Nadat een actie van hem goed werd verdedigd kwam hij ongelukkig in aanraking met zijn tegenstander en viel hij krimpend van de pijn op de grond. Gevreesd werd voor het ergste, maar de eerste diagnose valt gelukkig mee. De kans is echter wel groot dat hij voorlopig langs de kant zal toe moeten kijken. Hij werd halverwege de eerste helft vervangen door jongeling Guido Boes. Tegen het einde van de eerste helft kreeg Almere ook een aardige kans. Maar deze heb ik helaas niet gezien, want bij de A1 op het veld er naast was het ook wel 'spannend'..... Toen iedereen eigenlijk al dacht dat we doelpuntloos aan de thee zouden gaan gebeurde het. Aanvoerder Peter Willing ging vol voor de bal en raakte misschien wat ongelukkig doelman Eman van Almere. Deze reageerde zeer explosief door de bal in het gezicht van Willing te gooien en vervolgens als de stervende zwaan ter aarde te vallen. Scheidsrechter Van der Waerdt uit Veenendaal kende echter geen genade en voordat iedereen het in de gaten had wees hij met inmiddels al een rode kaart in zijn handen naar de stip! Na vijf minuten kon Matthijs Kaars eindelijk de bal klaar leggen. Met in zijn achterhoofd dat hij op Marken bij een 0-0 stand nog een strafschop gekeerd zag worden tegen Almere. Maar ditmaal was het wel raak. Dat er een veldspeler op doel stond deed er niet toe, want hij was perfect binnen geschoten! In de laatste minuut van de extra tijd had Michiel Appel nog wat meer zout in de wonden kunnen strooien, maar uit een corner kopte hij de bal via de grond net naast de goal.
    Kort in de tweede helft was er inmiddels een 'echte' keeper opgetrommeld aan de kant van Almere en kwam deze alsnog in het veld. Niet dat dit veel verschil maakte, maar toch.... Koud in het veld kon hij direct vissen. Want na tien minuten spelen rondde Michael Janssen voortreffelijk af en maakte daarmee eindelijk zijn eerste competitie goal voor SV Marken. En daarmee viel er toch wel wat van de schouders bij deze sympathieke speler die onder andere bij FC Lisse heeft gespeeld. Almere ging vervolgens steeds brutaler spelen en kwam zelfs gevaarlijk in de buurt van Marken doelman Smit. Echte doelkansen waren er niet veel. Die ene echte kans werd uitstekend gekeerd door onze ervaren goalie. We wisten het al een tijdje, maar Ron is echt een gouden 'aankoop' geweest. In het restant van de wedstrijd kregen Guido Boes en Michael Janssen nog de kans om de wedstrijd definitief op slot te gooien maar dat lukte helaas niet. Gelukkig bleef aan de andere kant het doel schoon dus won Marken met 0-2. Ook wat gele kaarten hield Marken de schade beperkt. Alleen Steffen Visser liep tegen geel aan maar zonder verdere consequenties uiteraard. In de slotfase maakte Sander Hommel na enige weken afwezigheid ook weer zijn rentree. En er mag gezegd worden dat dit lang niet onverdienstelijk was! Door de nederlaag van onze groen-witte buren staan we nu eenzaam en alleen aan kop van de tweede periode. Met nog één wedstrijd te spelen hebben we waarschijnlijk genoeg aan een gelijkspel tegen hekkesluiter EDO om ons te plaatsen voor de strijd om een plek in de eerste klasse. Deze wedstrijd zal op zaterdag 16 februari om 14.00 uur worden gespeeld in Haarlem. We zijn er natuurlijk nog lang niet en het hangt er ook een beetje vanaf wat Zandvoort nog doet, maar dit is toch een veel beter vooruitzicht dan precies een jaar geleden!
    Opstelling SV Almere: Mike Eman, Ronnie Pieterse, Dennis Burgemeestre (81. Tom Haverman), Ramon Kool, Erwin Haslbeke, Danny Murphy, Tjeerd Hof (42. Stefan Staartjes), Glenn Carlier (49. Richard de Vries), Edo van der Ende, Bart Volkers en Marten van de Pitte
    Opstelling SV Marken: Ron Smit, Erik Teerhuis, Peter Willing, Vincent Moenis, Steffen Visser, Michael Gommers, Matthijs Kaars, Christiaan Brommersma, Michiel Appel (81. Sander Hommel), Michael Janssen en René Commandeur (23. Guido Boes)
    Scheidsrechter: R. van der Waerdt (Veenendaal)
    45. Matthijs Kaars 0-1 (strafschop)