• Marken zet eerste stap richting lijfsbehoud

Met een keurige en verdiende 1-3 overwinning is Marken zaterdag huiswaards gekeerd vanaf sportpark Goed Genoeg. Marken kwam weliswaar met 1-0 achter, maar met name in de tweede helft toonden de spelers aan een maatje te groot te zijn voor de 2e klasser.
    Met iedereen beschikbaar voor het eerste belangrijke duel in de nacompetitie ging Marken toch wel met vertrouwen naar Amsterdam. Met in het achterhoofd dat vijf van de laatste zeven wedstrijd in winst waren omgezet zou toch ook zeker niet van AFC verloren hoeven worden. Het begin van Marken, waar verrassend Ricardo Zeeman en Erik Teerhuis in de basis begonnen, was goed. De spelers kwamen fel uit te startblokken, maar helaas leidde dit niet tot kansen. Al snel nam AFC het initiatief in de wedstrijd. Duidelijk werd dat het toch wel een aardig voetballende ploeg is. En zo kwam het in de 17e minuut niet eens onverdiend op een 1-0 voorsprong. Tim Wulffraat kon geheel vrij de 1-0 langs doelman Mike Oudshoorn schuiven. Een flinke domper voor Marken, maar de spelers pakten het direct goed op. Want nog geen 60 tellen later stond het al weer 1-1. Weliswaar niet op het scorebord dat uit stond, maar we waren er niet minder blij om. René Commandeur ging goed door en doelman Jort Berghuis moest ver uitkomen om de kans onschadelijk te maken. Dit deed hij wel voor Commandeur, maar schoof de bal daarme wel in de voeten van Arno Boes die zo de bal in het doel kon schuiven: 1-1. Het restant van de eerste helft was van beide ploegen niet hoogstaand, maar belangrijk voor Marken was dta het niet met een achterstand aan de thee ging. Na flink wat blessuretijd gingen beide teams dan ook met 1-1 de rust in.
    Direct na de rust was er een prima kans voor AFC via Nabil el Hiyano om opnieuw op voorsprong te komen. Maar gelukkig ging zijn inzet voorlangs. Een belangrijk moment volgde een minuut of tien later toen links achter Ricardo Zeeman werd gewisseld voor rechts buiten Michiel Appel. Direct zette Marken meer druk op de verdediging van de Amsterdammers. Een prima pass van Patrick Leeflang kwam bij Appel die vervolgens zijn tegenstander voorbij stoof. De voorzet kwam bij Kevin Giele die de 1-2 aantekende. Een prima beloning voor een schitterende aanval. Vanaf dat moment moest AFC meer risico's nemen en ze raakten ook een beetje geïrriteerd. Voor een overtreding op René Commandeur gaf de prima leidende arbiter Peter Beudeker een terechte strafschop. Deze werd uitstekend binnen geschoten door Ramon Visser. Met een 1-3 voorsprong en nog een minuut of twintig op de klok mocht het dus niet meer mis gaan. Marken kreeg meer en meer ruimte en dat leverde een paar dotten van kansen op. Guido Boes, in het veld gekomen voor Commandeur, Arno Boes en Kevin Giele kregen een aantal flinke kansen. En dat terwijl AFC in een tegenaanval slechts één keer echt gevaarlijk werd. Marken had uit moeten lopen naar iets van 1-5, maar goed dit was ook een mooie overwinning. Zaak is om het zaterdag professioneel af te maken. AFC heeft nog altijd hoop, dus de spelers mogen er voor zorgen dat ze die snel zullen verliezen! Afrap zaterdag is om 14.30 uur.
    Opstellig AFC: Jort Berghuis, Floris Dokkum, Louis Stam (70. Flip de Jong), Daan Sutorius, Jasper Blonk, Gijs Roodbeen, Thomas Heemskerk, Bobby Gehring, Ben van Kessel (73. Frank Bakker), Nabil el Hiyani en Tim Wulffraat
    Opstelling SV Marken: Mike Oudshoorn, Erik Teerhuis, Patrick Onsia, Patrick Leeflang, Roy Springer, René Commandeur (76. Guido Boes), Ramon Visser, Ricardo Zeeman (58. Michiel Appel), Kevin Giele, Muus Visser en Arno Boes (87. Sebastiaan Peereboom)
    Scheidsrechter: P.P. (Peter) Beudeker (Krommenie)
    1e Assistent: S.J. Schram