• Marken "pakt" Ajax!

Net als op ons mooie eiland heeft SV Marken de uitwedstrijd met 2-3 gewonnen. Na een zeer spannend slot speelden de mannen van Edwin Keizer zich zo goed als veilig. Nog één puntje hebben we nodig of Breukelen moet maandag al punten laten liggen tegen VVZ '49.
    Het was een beetje een rare zaterdag. Vanwege een groot toernooi bij de hoofdstedelingen was de aanvangstijd van de wedstrijd 18.00 uur. Daar loop je dan de hele zaterdag middag met je ziel onder je arm te wachten dat de wedstrijd begint. Voordeel is wel dat alle uitslagen bekend waren op het moment dat we naar Amsterdam afreisden. Maar deze waren absoluut niet gunstig. Dat Geinoord 1-1 speelde was niet zo heel erg, want door de strafpunten konden die on toch al niet meer achterhalen (het beroep is namelijk afgewezen). Vervelend was de uitslag van VVA '71 - FC Breukelen. Het werd namelijk 0-1 voor de gasten. Daarmee werd de druk op de teams boven de rode streep (Marken en CSW) behoorlijk opgevoerd. Voor Marken dus de schone zaak om zelf punten te pakken.
    De spelers leken ook te beseffen dat we niet afhankelijk moesten worden van tegenstanders, want het begin van de wedstrijd was aardig. Toch kregen we maar één echte goeie kans. Een indirecte vrijetrap in de zestien werd door Ramon Visser in de muur geschoten. Ajax kreeg echter de bal niet erg weg zodat Erik Teerhuis deze opnieuw de zestien in pompte. Serdal Suvakçi probeerde de bal met de voet te raken, terwijl hij hem toch met het hoofd binnen kon koppen. Deze mogelijkheid ging dus helaas verloren. Na een kwartier spelen namen de gastheren het initiatief duidelijk over. Via Ara Heuvel, Sergio Cameron en Bas Vellema kwam Ajax heel dichtbij de 1-0. Maar of onze doelman Patrick Sombroek redde of de rood-witten misten hopeloos. Het was na ruim een half uur spelen een Marken speler die Ajax een handje moest helpen. Een communicatie fout zorgde er voor dat Patrick Leeflang de bal schitterend achter zijn eigen doelman kopte. En daarma kwam Ajax verdien op 1-0, maar dat het zo moet is natuurlijk erg vervelend. Maar Marken rechtte de rug en stroopte de mouwen even op. Direct vanaf de aftrap werd Mick van Moerkerk diep gestuurd. Waar heel Ajax tegen zijn eigen grensrechter stond te schreeuwen kon Van Moerkerk zo doorlopen. Doelman Dennis van de Kraan was kansloos en kon alleen met een overtreding ingrijpen: rood en een strafschop! De nieuwe doelman Mitchell Beens kon als eerste actie de strafschop van Suvakçi uit het net vissen: 1-1. Via de snelle Joe Lamptey kreeg Ajax nog een uistekende mogelijkheid om op voorsprong aan de thee te gaan, maar doelman Sombroek had daar een andere gedachte over. En dus gingen beide teams met 1-1 aan de thee.
    Zonder spelerswisselingen werd aan de tweede helft begonnen. En al snel kon het Marken publiek, veel anders was er overigens ook niet, weer juichen. De in de eerste helft onzichtbare Muus Visser kreeg net buiten de zestien de bal aangespeeld. Hij kreeg hem echter voor zijn chocolade rechterbeen. Toch besloot hij het maar een keer te proberen: 1-2. De allereeste goal van deze talentvolle A-junior in het eerste elftal. Maar ondanks deze voorsprong en de overtal situatie was het Ajax dat het betere van het spel had. Opnieuw Lamptey en de snelle Melvin de Groot testten de kwaliteiten van onze doelman. Deze was ons reeds bekend, dus ze waren kansloos! Na de drinkpauze liet Marken dan nog maar een keer zien hoe het wel moest. Kevin Giele haalde van afstand uit en doelman Beens zag er opnieuw niet goed uit: 1-3. Hij kan natuurlijk als excuus aanvoeren dat hij in de zon keek, maar ook bij deze goal van Giele ging hij zeker niet vrij uit. Ondanks deze marge van twee goals was het Marken kamp er nog allerminst gerust op. Want we weten nog al te goed hoe het tegen Eemdijk ging (van 3-0 naar 3-5). Maar dit Ajax is geen ploeg die de mouwen opstroopt, maar met strelend voetbal, mag ik een emmer, de tegenstander wil verslaan. Het gevaarlijkste moment was toen Ajax een vrijetrap net buiten de zestien kreeg. Terwijl de Marken muur nog aan het 'metselen' was nam Sergio Cameron de vrijetrap. Doelman Sombroek hield alles echter in de gaten en stopte de bal. En zo tikten de minuten en seconden verder weg. Het leek allemaal goed af te lopen totdat Kevin Giele de bal voorin verprutste en daarmee de 2-3 inleidde. Hij mocht dan ook direct het veld verlaten voor de andere A-junior Arno Boes. Maar gelukkig telde de scheidsrechter er niet al te veel tijd bij en kon Marken eindelijk weer eens drie punten bijschrijven. Met negen punten voorsprong op Breukelen mag het niet meer mis gaan. Bovendien heeft Marken nu ook weer Eemdijk onder zich. Er is dus een aardige buffer met de nacompetitie plaatsen. Als we nou toch gewoon Eemdijk en Veensche Boys hadden gewonnen... Maar ja van achteren kijk je een koe in zijn gat. of zo iets. Iedereen een heel fijn Paasweekend verder en een gezellige Koninginnedag. Op zaterdag 7 mei pakken we thuis tegen DOVO de draad weer op. En wie weet zijn dan alle 'zorgen' al verdwenen.
    Opstelling Ajax: Dennis van der Kraan, Jordi Meester, Wouter Kloes, Bas Vellema (69. Remco Beerens), Kevin Westmaas (78. Robin Telkamp), Bas ter Haak, Melvin de Groot, Gideon Coronel, Ara Heuvel (33. Mitchell Beens), Sergio Cameron en Joe Lamptey
    Opstelling SV Marken: Patrick Sombroek, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Jeroen Haarsma, Patrick Leeflang, Ramon Visser, Serdal Suvakçi, Mick van Moerkerk, Roy Springer, Kevin Giele (92. Arno Boes) en Muus Visser
    Scheidsrechter: P. (Pol) Hinke
    31. Patrick Leeflang (eigen doel) 1-0