• KAMPIOENSWEDSTRIJD TWEEDE

Aanstaande zaterdag kan Marken 2 de titel in de reserve 2e klasse A binnen halen. Er zal dan gewonnen moeten worden van ZCFC 2. Na 20 jaar zou het tweede elftal dan eindelijk weer eens op de kar kunnen.
    We schrijven voorjaar 1991, het tweede eftal van SV Marken eindigt in de race om de titel net voor Volendam 2, CSW 2 en Aalsmeer 2. Door dit kampioenschap promoveren ze weer naar het hoogste niveau, toen nog reserve 1e klasse. Twee jaar eerder waren ze daar nog uit gedegradeerd nadat ze een lange periode op het hoogste niveau hadden gespeeld. Want in het 1979, wat klinkt dat ver zeg, werden ze kampioen van de één na hoogste klasse. In de jaren tachtig was het tweede telkens één van de kandidaten op de titel. Helaas is het tweede nooit verder gekomen dan een aantal keer de tweede plaats.
    In 1989, terwijl het eerste toen een knappe derde plek behaalde in de 1e klasse A achter "Heerjanusdam" en "de uien" ging het zomaar mis. Toch was het verlies bijna in één seizoen hersteld. Echter kwamen ze net iets te kort, dus bleef Vlug en Vaardig 2 ze voor. Maar in 1991 dan toch succes, na 12 jaar werden ze weer kampioen. In het seizoen 95/96 leken ze zelfs een gooi te gaan doen naar de titel. Maar een strafzaak naar aanleiding van de gestaakte wedstrijd tegen Ajax 2 zorgde voor een kentering. Het werd uiteindelijk een, toch ook mooie, derde plaats.
    In het 'zwarte seizoen' 1998/1999 ging het behalve met het 1e en A1 ook mis met het 2e. Het hele seizoen bungelden ze bij de onderste teams. De inhaalrace van VVOG 2 was ze echter te machtig. Samen met Lelystad '67 2 daalden ze af naar de reserve 1e klasse. Sinds 1996/1997 was de benaming voor de hoogste klasse bij de reserve teams Reserve hoofdklasse. De eerste twee seizoenen na de degradatie konden ze niet echt aanhaken bij de kampioenskandidaten, maar in 2002 kregen ze een grote kans. Ajax 3 was dat seizoen het beste team, maar kon niet naar de reserve hoofdklasse promoveren. Het zou dus de nummer 2 zijn. En laten HCSC 2 en Marken 2 nou precies gelijk eindigen. Een beslissingswedstrijd was uiteindelijk noodzakelijk. Op het complex van Reiger Boys kwam Marken 1-0 achter en vervolgens op gelijke hoogte door A-junior Tijs Klaver. Kort voor tijd scoorde HCSC echter de winnende. Een paar maanden later waren we er nog ziek van. Want wat bleek, de spelers van HCSC hadden helemaal geen zin om om de week naar Veenendaal, Ermelo, Harderwijk etc te reizen en trokken zich na een maand terug uit de hoofdklasse... Marken 2 is daarna nooit meer zó dichtbij promotie naar het hoogste niveau gekomen. Wel waren ze steeds bij de bovenste ploegen te vinden, maar telkens was er die seizoen minstens één team dat ver boven de rest uitstak (zoals Volendam 2, Amstelveen 2 en ODIN '59 2). In 2005/2006 ging het allemaal minder. Via de nacompetitie degradeerde het 2e elftal, maar dankzij het 3e bleven ze er toch in. Want die werden een klasse lager met overmacht kampioen. Een jaar later leek het scenario zich te herhalen, maar het 3e miste nipt de titel en in de nacompetitie strandde het 3e in de halve finale tegen Aalsmeer 2 en het 2e tegen Zwaluwen '30 3. Dus degradeerde het 2e naar de reserve 2e klasse. Hierin deden ze in het eerste seizoen het heel redelijk, maar HBOK 2 en Volendam 3 waren gewoon een stuk beter. Wat restte was de nacompetitie. In de eerste ronde meteen een geheel Marker onderonsje: Marken 2 - Marken 3. Het derde bleek in één wedstrijd de betere ploeg. Helaas werden ze in de halve finale uitgschakeld dus hielpen ze het tweede niet aan promotie. De afgelopen twee seizoenen hobbelde het tweede telkens achter de echte top aan. De nacompetitie en het tweede gingen ook niet hand in hand. In 2009 was het DVVA 3 en vorig seizoen Swift 3 die respectievelijk in de eerste ronde en tweede ronde Marken 2 uitschakelden.
    Zaterdag kunnen de mannen van trainer Erwin Römer en leider Sander Kammerer er dus voor zorgen dat voor het eerst in de 21e eeuw het tweede elftal weer op de kar kan.
    Ze kunnen alle steun daarbij gebruiken, dus kom massaal zaterdag om 11.30 uur kijken op het voor hun o zo vertrouwde B-veld.