• Marken is geen Ajax

Na de tweede grote nederlaag op rij zijn we al weer bijna vergeten dat we voor deze matige vertoningen een serie van vijf wedstrijden ongeslagen waren. Als we ook volgend seizoen in de hoofdklasse willen spelen dan zullen we die draad volgende week weer op moeten pakken, anders kan het nog wel eens heel erg lastig worden.
    Verbazing al om toen op teletekst achter de wedstrijd Ajax - ARC afgelast verscheen. Hoe was dat nou weer mogelijk. De wedstrijd was speciaal verzet van 14.30 uur naar 16.30 uur omdat de A1 ook thuis moest. Maar op het hoofdveld mocht maar één wedstrijd gespeeld worden. Een aantal maanden geleden gebeurde dat ook en toen werd de wedstrijd Ajax - Noordwijk op kunstgras gespeeld. Eerst op een niet gecertificeerd veld, maar de replay op een goedgekeurd 'nepgras' veld. Waarom is de wedstrijd tegen ARC niet verschoven naar het kunstgras? Had Ajax een spelersprobleem? De ruimte om te spelen was er in ieder geval. Het wordt tijd dat de KNVB strakke regels gaat hanteren voor het niet spelen van een wedstrijd terwijl er een goedgekeurd veld op de spelers ligt te wachten. Dit ruikt naar competitie vervalsing. Ajax speelde dus niet en wij wel, terwijl we dat liever niet hadden gedaan. We misten door diverse oorzaken vijf basisspelers en dat terwijl Noordwijk een ploeg is waar we zeker kans tegen maken. Maar als het niet vriest en ook al niet regent kun je moeilijk een wedstrijd aflassen hoe graag iedereen het ook wil. Als SV Marken houden we ons gewoon aan de regels en gooien dus niet zomaar een wedstrijd er uit. Mede danzij deze eerlijkheid hadden we wel een ellendige middag.
    Met het nodige geluk bleven we lang in de wedstrijd. Een schot van een Noordwijk speler werd door Bart Honingh van richting veranderd en stuitte via de binnenkant van de paal het veld weer in. Nog geen tien minuten later bracht opnieuw de paal redding. Na een scrimmage uit een corner haalde Erik Homan met behulp van de paal de bal van de lijn. En de tweede inzet werd aan de andere kant van het doel door Ronald van Altena van de lijn geknald. Marken ging dus door het oog van de naald. Maar tussen deze twee mogelijkheden door kreeg ook Marken een kans. Een vrijetrap van Arnold Teerhuis kwam op links bij Philip de Leeuw die voor eigen succes ging. De keeper kon nu redding brengen terwijl bij de tweede paal Ronald van Altena de bal zo binnen had kunnen lopen. Maar kort hierna maakte hij dit goed. Assistent scheidsrechter Dreves stak namelijk zijn vlag in de lucht omdat hij had gezien dat doelman Spaan van Noordwijk de bal buiten de zestien in zijn handen had. De vrijetrap verdween via de voet van De Leeuw rechts van de keeper in de beneden hoek. En dat was voor het zwaar gehavende Marken toch een flinke opsteker. Echt lang konden ze er echter niet van genieten. Want net na het half uur verandere Bart Honigh met zijn hoofd een vrijetrap van Bram Meurs dusdanig van richting dat hij zijn eigen doelman kansloos liet. Twintig minuten eerder redde de paal hem nog, maar nu lag de bal toch echt in zijn eigen doel. Tot de rust kregen beide teams nog een uitstekende kans op een voorsprong. Kort na de gelijkmaker was het Philip de Leeuw die na een snel genomen vrijetrap de bal van dichtbij op de paal schoot en in blessuretijd schoot Joost Leonard van Noordwijk de bal uit een riante positie voorlangs.
    Na heerlijk warme thee was de wedstrijd snel over voor de formatie van Bert van de Poppe. Spits Sylvan Martha, die eerder al ontsnapte aan geel, liet zich volledig gaan en kon met rood inrukken. Dus moest Marken de resterende veertig minuten met veel invallers en tien man uitspelen. De thuisploeg kwam vanaf dat moment ook niet meer aan voetballen toe. Het was wachten op de goal voor Noordwijk. Lang duurde dit niet, want na bijna twintig minuten scoorde Leonard na (opnieuw) een scrimmage voor de Marken goal. Vijf minuten later besliste verdediger Paul Reumer de wedstrijd met de derde goal van Noordwijk. Kort daar voor had de ingevallen Jeffrey de Vries dit nog nagelaten. De laatste goal kwam opnieuw van de voet van spits Leonard. Doordat Noordwijk hierna heel slordig met de geboden ruimte omging bleef de schade beperkt. Maar de mannen van coach Andries Wendt hadden Marken volledig af kunnen slachten. Voor Marken rest er nu niets anders dan komende week de draad weer op te pakken en alles op alles zetten om rechtstreekse degradatie te voorkomen. Het maximaal haalbare lijkt een p/d wedstrijd tegen een eerste klasser. Laten we maar hopen dat we dat gaan halen, want om nou volgend seizoen samen met Volendam en Huizen in één eerste klasse uit te komen zit niemand op te wachten.
    Opstelling SV Marken: Eelco Zeinstra, George Biswana, Paul Michielsen, Bart Honingh, Erik Teerhuis, Ronald van Altena (61. Dennis Visser), Arnold Teerhuis, Patrick Zwartjes, Erik Homan, Sylvan Martha en Philip de Leeuw
    Opstelling Noordwijk: Robert Spaan, Paul Reumer, Peter Bos, Jelle Korbee, Arie van Rijn, Wouter van de Kolk, Patrick van Dam (87. Bryan Braun), Bram Meurs, Niels Schoonen (46. Jeffrey de Vries), Joost Leonard en Rocky Pitti
    Scheidsrechter: J.H. Schuring (Meppel)
    20. 1-0 Philip de Leeuw
    32. 1-1 Bart Honingh (e.d.)
    63. 1-2 Joost Leonard
    68. 1-3 Paul Reumer
    74. 1-4 Joost Leonard
    Rode kaart: 55. Sylvan Martha (SV Marken)