• Reigerboys 4 – Marken 3 1-6

31-10-2015 Aanvang 14:30
    Spelers: Uithuisje, J van Altena, M van Altena (aanvoerder zonder aanvoerdersband), R van Altena, D Boes, M Boes, Groot, Moenis, Roos, Stoker, Teerhuis, Visser, Zwiers, T van Altena (gast-speler)
    Na bijna een maand niet gevoetbald te hebben mochten we vandaag weer eens aantreden om de groene mat onveilig te maken. De nare nasmaak van de vorige match moest weggespoeld worden en iedereen reisde dan ook met goede moed af naar Heerhugowaard. Ofschoon de Beemster ongeveer vierhonderd jaar geleden al drooggelegd is, was dit nog niet bijgewerkt in de TomTom van Uithuisje, waardoor een deel van de spelers bijna strandde in Schermerhorn. Gelukkig bracht de trouwe Google Maps van Visser uitkomst en kwam uiteindelijk iedereen heelhuids aan op het sportcomplex van Reigerboys.
    Via de WhatsApp kwam de opstelling van de afwezige (want: jarig en geblesseerd) coach D Boes door. Op geheel eigen wijze wist hij het team te motiveren (“dit is de opstelling, maar jullie mogen het ook zelf bepalen, want ik ben er toch niet”). De enige bijzonderheden in de opstelling waren dat Groot en J van Altena op de bank begonnen en Uithuisje in de verdediging stond aangezien T van Altena (die van het 2e? Of 1e? Of 3e? Wie het weet mag het zeggen) onder de lat stond. Een ander opvallende gebeurtenis was dat Roos onverhoopt in moest vallen voor de scheidrechter, die na navraag niet kon komen fluiten omdat hij een paar uur voor de wedstrijd onverhoopt tot het Jodendom bekeerd was en niet mocht sporten op de Sabbat. Enfin, Roos nam sportief het fluitje over en ging de wedstrijd begeleiden.
    Vorig jaar wisten we bij deze tegenstander na een zware strijd in de regen de drie punten met uiterste moeite mee naar huis te slepen (5-6 toen). Het werd al vlug duidelijk dat Reigerboys dit keer een stuk zwakker was. Misschien had dit ook met het weer te maken. Het zonnetje scheen zalig op ons neer en het veld lag er prachtig bij (of was het gras toch iets te lang? Hierover later meer). Reigerboys, een schopploeg pur sang, wist geen raad met deze voor hen barre omstandigheden. Zij klungelden maar wat aan. Marken liet ook geen gallery play zien, maar was wel stukken beter dan de opponent. De eerste goal kwam op het conto van Stoker te staan die met een stift/lob/voorzet van buiten de 16 de bal op magistrale wijze achter de vijandelijke doelman wipte. Ik vrees dat we nooit zullen weten of het een “bewussie” was of niet. De tweede goal voor Marken was van de voet van D Boes die de bal na een rebound intikte. Het leek er op alsof we met een 0-2 voorsprong de rust in zouden gaan. De teleurstellend spelende M Boes miste nog wel een gigantische kans en Roos stak het fluitje al tussen zijn lippen toen laatste man Visser met een “tikkie-terug-Jaap” actie de bal vrom naar doelman T van Altena schoof. Verkeek Visser zich, of was het gras echt te hoog (wat later geclaimd werd)? Hoe het ook moge zijn, de spits van Reigerboys maakte van dit buitenkansje gebruik en verschalkte Lange Tim; 1-2. Gelijk hierna was het rust.
    In de rust werd duidelijk dat M Boes niet verder kon (ziekte van Amstel). Voor hem in de plaats kwam Groot. J van Altena zou het nog even aankijken. Ongetwijfeld had hij de laatste 5 minuten van de wedstrijd tegen Reigerboys van vorig jaar nog op het netvlies, waar hij toen een enorme kans miste. Het team dus maar op 1 positie gewijzigd stapten de onversaagde helden van het derde weer het veld op.
    Een speler die anoniem wenst te blijven verzuchte nog meewarig aan het begin van de tweede helft tegen de Reporter: “We zijn dit jaar echt slechter dan vorig jaar hoor”. De woorden waren zijn mond nog niet uit of de meegereisde wisselspelers (J van Altena en M Boes) werden getrakteerd op een galavoorstelling. De hoofdrolspeler in het geheel was D Boes. Hij maakte in nog geen half uur tijd 3 goals; een loepzuivere hattrick. Zo gedreven was onze brandweerman dat wanneer er een actie mislukte hij de bal (die al over de achterlijn gestuiterd was) bij een ruime voorsprong nog eventjes rustig het kanaal in schoot. Toen D Boes de tegenstander trachtte te overtuigen van het feit dat dit per ongeluk ging werd hij niet gelooft (ach ja, een ware artiest wordt nooit geapprecieerd in de eigen tijd). Ook Moenis deed met een gedecideerd schot in de rechterhoek van het vijandelijke doel nog een duit in het zakje. Hier had het niet bij hoeven blijven, want D Boes schoot ook nog eens uit vrije positie een paar meter over en Zwiers schoot eveneens in kansrijke positie de bal het kanaal in (zoals u ziet wist het kanaal meer ballen te onderscheppen dan de keeper van de tegenstander). J van Altena kwam een kwartier voor tijd in het veld voor R van Altena (naam- en kapselgenoot), maar wist niet tot scoren te komen. Na ongeveer 85 minuten gespeeld te hebben smeekten de Reigerboys de scheidsrechter de wedstrijd te beëindigen om verder leed te voorkomen en de altijd lankmoedige Roos stemde in met dit rekest. Hoe is deze mooie overwinning nu toch te verklaren? Twee voetbalorakels aan het woord:
    Stoker: “Tjah, we gingen na 60 minuten pas echt voetballen”
    Uithuisje: “Reigerboys deed in de tweede helft gewoon niets meer”
    In welke richting de causaliteit loopt laat ik maar aan de lezer over. Volgende week staat de derby tegen Volendam 7 op het programma. Komt dat zien om 14:30 op het sportcomplex van Marken.
    Uw Reporter