• Pleziermeting onder A-junioren

De KNVB gaat een proef doen met het meten van het spelplezier dat A-junioren ervaren. De proef loopt van het speelweekend van 6 november 2015 tot de winterstop. Alle A-juniorencompetities, behalve de landelijke competities, doen mee aan de proef en de meting wordt een vast onderdeel binnen het DWF.

Waarom een pleziermeting?
    De KNVB staat voor voetbal om van te houden. Wekelijks zetten wij ons samen met verenigingen in om voetballiefhebbers zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan de sport. Of je nou speler, scheidsrechter, bestuurslid of toeschouwer bent, we dragen allemaal bij aan het spelplezier op en rond de velden. Daadwerkelijk inzicht in hoe dat spelplezier ervaren wordt is daarbij waardevol. Enerzijds om inzichtelijk te maken hoe groot dit spelplezier is en anderzijds ook om daar waar het spelplezier laag is te werken aan verbetering.

Hoe gaat dit in zijn werk?
    Het invullen van de pleziermeting is een vast onderdeel van het akkoord geven op het DWF. Dit betekent dat zowel de aanvoerder van de uit- als thuisspelende vereniging dit onderdeel verplicht invult. Dit doen zij door aan te geven hoeveel plezier zij aan de wedstrijd hebben beleefd op een schaal van een tot vijf. Zonder invullen kan het formulier niet verstuurd worden.

Tijdens de proef verzamelen we al deze metingen en aan het einde van de proef krijgen de deelnemende verenigingen een terugkoppeling. Hierin kun je als vereniging zien wat het gemiddelde cijfer van jouw A-juniorenteams is ten opzichte van het landelijk gemiddelde, maar ook ten opzichte van de verenigingen uit de buurt.

Hoe verder na de winterstop?
    We willen deze proef goed evalueren. Dit doen we enerzijds door een schriftelijke enquête en anderzijds gaan we een focusgroep organiseren. In deze focusgroep horen we graag jullie ervaringen en verwachtingen bij de verdere toepassing van de pleziermeting. Mocht je het als vereniging leuk vinden deel te nemen aan deze focusgroep, dan kun je je aanmelden via pleziermeting@knvb.nl. Wanneer de proef goed bevalt en dit interessante gegevens oplevert wordt de sfeermeting in alle DWF’s geïntegreerd.