• Klaver troeft buren af

De eerste derby van het seizoen is een prooi geworden voor SV Marken. Na een soepele start leek een rode kaart zand in de motor te gooien, maar kort voor tijd besliste Tijs Klaver alsnog de wedstrijd verdiend in het voordeel van Marken.

Marken miste voor deze wedstrijd nog altijd de geschorste Arno Boes en Melvin de Groot zat nog altijd in de lappenmand. Desondanks stond er een team in het veld dat toch de punten mee naar Marken mee zou moeten kunnen nemen. Maar goed, de wedstrijden tegen Monnickendam zijn aparte wedstrijden op zich. "Oud zeer" van vroeger op Damstede en MAVO Monnickendam komen boven dus je weet nooit wie het hoofd er het best bij kan houden. Nu kan ik alvast verklappen dat het een uitermate sportieve wedstrijd was, zoals de meeste ontmoetingen tussen beiden. Weinig wanklanken in het veld, complimenten voor de spelers en begeleiding!
    De wedstrijd: De eerste goede mogelijkheid was voor Marken na ruim tien minuten spelen. Tot die tijd waren er weinig spannende dingen gebeurd op het veld. Peter Bakker leek uit een lastige situatie te scoren via een lob, maar doelman Dean Schilder wist met de nodige moeite de bal naast te tikken. De volgende poging had meer geluk. Peter Bakker ging goed door op links en zette de bal voor. Alles en iedereen miste de bal, maar de attente Michiel Appel kon daardoor de bal vanaf de andere kant opnieuw voorzetten. Lang was de bal onderweg en ging richting de kleinste man van het veld aan Marken zijde: Kevin Giele. De Monnickendam verdediging stond er bij en keek er naar hoe Giele de bal binnen kopte: 0-1. Het was een fase waarin Marken even flink drukte op de verdediging van de gastheren. Binnen tien minuten kwam die zelfde Giele drie keer gevaarlijk door de "rammelende" verdediging van de Groen-Witte Leeuwen. Na twee gestrande pogingen was het halverwege de eerste helft wel weer raak. Giele dacht de bal bij de tweede paal voor te geven toen hij en eigenlijk iedereen in en om het veld tot hun verbazing zag dat deze in de kruising plofte: 0-2. Met deze riante voorsprong leek het een makkelijke middag te worden voor het team van Martin Boes. Leek... Na ruim een half uur spelen sloeg het "noodlot" toe. Marken kreeg een vrijetrap op de eigen helft en leek te kunnen gaan bouwen aan een aanval. De echter over het algemeen zo zeker spelende Ramon Visser tikte deze vrije bal zo in de voeten van Monnickendam spits Frenk Teuling. Hij kon zo linea recta door richting goal van Yort Willems, die niet veel anders kon dan hem naar de grond te trekken. Scheidsrechter Robert Westland kon vervolgens niet anders dan een strafschop te geven en Willems de rode kaart te tonen. Marken moest dus ongeveer een uur met een man minder spelen. Teuling liet de ingevallen doelman Schouten kansloos bij zijn inzet vanaf elf meter. Ondanks dat Monnickendam nog een aardige kans kreeg in de slotfase ging Marken met een 1-2 voorsprong aan de thee.
    Met Roy Springer voor Erik Teerhuis na de rust was Marken hele snel dichtbij de 1-3. Op aangeven van Ramon Veerman wipte Giele de bal echter net naast. Monnickendam ging echter op zoek naar de gelijkmaker en gingen aardig goed om met de man meer situatie. Nadat eerst René Commandeur nog echt gevaar kon voorkomen was het na een kwartier spelen wel raak. Een licht aangeraakt schot verdween langs doelman Schouten. En als je dan denkt dat Marken vervolgens zou knakken zat je helemaal mis. Onder aanvoering van de op revanche beluste Ramon Visser ging Marken op zoek naar de 2-3. Hij probeerde het maar had niet het geluk aan zijn zijde. Nadat hij eerst de paal en lat had getroffen werd vervolgens een bijna zekere goal door doelman Schilder uit de hoek getikt. Om gek van te worden! In de tussentijd had ook Giele nog een aardige mogelijkheid, maar zijn inzet had geen kracht meer. Aan de andere kant kwam Monnickendam af en toe wel gevaarlijk door, maar het ontbreekt ze duidelijk aan koele afronders. Kort voor tijd kreeg Marken een corner. Ramon Visser schoot het precies richting hoofd van Tijs Klaver die Marken naar de winst kopte: 2-3. De ontlading was groot in en rond het veld. Maar met nog een aantal minuten op de klok en de extra tijd die de scheidsrechter nog voor ogen had kon er nog van alles gebeuren. Ramon Veerman had de wedstrijd in het slot moeten gooien. maar zijn inzet was niet goed genoeg en Kevin Giele leek toch rechts van hem helemaal vrij te staan. Maar het kwam allemaal goed, want niet veel later floot de scheidsrechter voor het laatst en was Marken weer de nummer twee van de 2e klasse A. Volgende week haalt Marken de wedstrijd tegen Reiger Boys in. Om nog kans te houden op de eerste periode moet er gewonnen worden. Daarna hebben we het er wel verder over, als dat nog nodig is!
    Opstelling Monnickendam: Dean Schilder, Pedro Rodrigues (61. Niek de Kler), Remon Knemeijer, Nick Rensen, Matthew Doorman, Kaj Rensen, Casper Penning, Danny Persijn (73. Sinduhije Deo), Frenk Teuling, Barrie de Wolf en Alex Doets (77. Martijn Goedmakers)
    Opstelling SV Marken: Yort Willems, Sebastiaan Peereboom, Stephan Plat, Ramon Visser, Erik Teerhuis (46. Roy Springer), René Commandeur, Michiel Appel (35. Robert Schouten), Tijs Klaver, Peter Bakker (72. Robin Kaars), Ramon Veerman en Kevin Giele
    Scheidsrechter: R. (Robert) Westland (Zwaag)
    14. Kevin Giele 0-1