• Puntendeling in Edam

Met exact dezelfde basisopstelling en een sterke bank, Tijs, Rene en Arno, werd er vandaag afgetrapt in de eerste streekderby tegen het voor Marken altijd lastig te bespelen EVC. De eerste mogelijkheden waren voor de thuisploeg met een schot op de uitgestoken voet van Yort en een schot van dichtbij over voor een leeg doel          na balverlies van Sebastiaan. EVC startte veel feller dan Marken aan deze derby en kwamen dan ook niet aan aanvallen toe. Na een kwartiertje spelen kreeg Marken wat meer grip op de wedstrijd met in korte tijd drie prima mogelijkheden om de score te openen. Tot twee keer toe was Bakker dichtbij een doelpunt, schot net naast en vrij voor de keeper, en schoot Jeffrey van afstand net naast. Ook EVC kreeg een mogelijkheid om tot scoren te komen maar ook dat bleef uit. Halverwege de wedstrijd toch nog een drinkpauze vanwege de warmte al leek dat allemaal wel mee te vallen. Na ruim een halfuur spelen werd een voorzet van Peter Bakker maar net niet gehaald om binnen te tikken. Marken speelde in deze fase wel redelijk maar door het vele balverlies en slechte passes was de thuisploeg regelmatig dreigend maar kwam vrijwel niet tot uitgespeelde mogelijkheden. Een minuut of vijf voor de thee werd Yort bijna verrast door een afstandsschot en kon de bal maar net tot corner verwerken waar geen gevaar uit kwam. Met de brilstand op het scorebord gingen beide ploegen aan de thee. Voor Marken een matig eerste bedrijf mede door het vele onnodige balverlies. Kansen en corners waren volledig in verhouding dus wat dat betreft een juiste tussenstand.
    Marken startte ongewijzigd aan het tweede bedrijf met (veel) meer inzet en het vizier na voren. Binnen vijf minuten spelen was Kevin er bijna door en een paar minuten later werd het schot van Melvin overgetikt. Nog binnen de 10 minuten spelen een schot van Sebastiaan op de vuisten van de uitstekend keeper van EVC en de rebound werd naast geschoten. Toch was het EVC die in de 57ste minuut op een 1-0 voorsprong kwam, een diepe bal kon simpel worden binnen getikt. De trainer greep hierna direct in en werd Arno in het veld gebracht voor Sebastiaan en Rene voor de geblesseerde Melvin de Groot. Nadat eerst nog een vrijetrap van Ramon Visser uit het doel werd getikt was het in de 69ste minuut wel raak. Van dichtbij werd de rebound door Jan Pieter van de Vis binnen gekopt 1-1. De thuisploeg leek er wat door heen te zitten terwijl Marken steeds beter ging voetballen en de mogelijkheden zag hier de drie punten binnen te slepen. Een prachtige aanval van Marken werd helaas niet succesvol afgerond en een schot van Jeffrey ging in het zijnet. Toch was het wederom EVC die in de 80ste minuut op voorsprong kwam. Een balletje breed op eigen helft van Kevin werd onderschept en            genadeloos afgestraft 2-1. Marken creëerde in de slotfase vrijwel geen mogelijkheden meer maar de penalty wegens een handsbal binnen de zestien bracht uitkomst. Peter Bakker nam dit klusje in de 89ste minuut voor zijn rekening en schoot de terechte 2-2 binnen. Na een minuut of 8 blessuretijd, wissels en blessure behandeling, floot de scheidsrechter eindelijk voor het einde van de wedstrijd. Zaterdag a.s. weer een thuiswedstrijd.
    met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr