• Marken laat het opnieuw liggen

Voor de wedstrijd tegen HBOK hadden velen het over de kansen die Marken nog had om de nacompetitie te bereiken. Velen snappen de regels niet, maar dat terzijde. Er was nog een kansje. En laten de teams in de 2e klasse A nou allemaal zo wisselvallig als maar kan zijn. Halverwege de wedstrijd tegen het "reborn" HBOK zag het er ineens rooskleurig uit voor de mannen van Martin Boes. Helaas stond Marken na het laatste fluitsignaal van de goed leidende scheidsrechter Van Waveren met lege handen. En zo werd er, niet voor het eerst de laatste drie seizoenen, een goede uitgangspositie voor het winnen van een prijs verspeeld. Er is nog steeds een kansje, maar laten we het er op houden dat dit "je" er niet voor niets achter staat. Later de uitleg hoe het seizoen nog gered kan worden.

Er werd dus verloren van een werkelijk herboren HBOK. Toen we eind 2015 tegen ze speelden had misschien zelfs, met alle respect voor beiden, Marken 3 nog kans tegen ze gehad, maar nu waren de kaarten duidelijk anders geschud. De ploeg uit Zunderdorp is sinds de winterstop aan een opmerkelijke opmars bezig. Van "zekere degradant" ontpoppen ze zich tot kanshebber voor promotie. Niet direct, maar de nacompetitie komt toch zeker dichtbij. Ondanks het gelijke spel van afgelopen week is Marken ook aan een goede serie bezig. Uit de laatste vier wedstrijden werden tien punten gepakt en er gloorde weer wat hoop. En misschien wel terecht, want de openingsfase van de wedstrijd liet Marken zien wel degelijk goed te kunne voetballen. Echter we zijn weer aangekomen op het "moment supreme" en daar hebben de jongens de laatste jaren absoluut moeite mee. Het lijkt wel of de druk van kans hebben om een prijs te kunnen winnen te groot is. Binnen het eerste kwartier kreeg de thuisploeg zeker drie goede mogelijkheden om op voorsprong te komen. Helaas lukte het evenzoveel keren niet. Maar nadat HBOK twee kansen had gemist was het de "veteraan" Peter Bakker die door inzet te tonen Marken alsnog op 1-0 zette. Hij zag dat de bal richting HBOK doelman Daniëls teruggespeeld werd en zette druk. Hij veroverde de bal en schoof deze vervolgens in het lege doel: 1-0. Nog geen vijf minuten later had Arno Boes de score moeten verdubbelen, maar dat ging mis. Buiten dat hij de bal naast de goal plaatste floot de scheidsrechter onterecht af voor buitenspel. Dit had absoluut de 2-0 moeten zijn, daar was iedereen het wel over eens. Maar met 1-0 zochten de spelers de nog warmere kleedkamers op.

Na de thee bleef de wedstrijd aardig open. Robin de Groot van HBOK miste een flinke kans op de 1-1, maar ook een inzet van Peter Bakker had een beter lot verdiend. Een persoonlijke fout zorgde er voor dat HBOK in het begin van de lange slotfase naast de thuisploeg kwam. De verder uitstekend keepende doelman Yort Willems kwam van zijn lijn en zat mis. Henk Abercrombie, in het laatste hoofdklasse seizoen nog speler van SV Marken, kon zo de bal simpel binnen werken. Terwijl meig supporter vervolgens de moed in de schoenen zag zakken was er op zich nog weinig aan de hand. Zeker omdat Marken niet bij de pakken neer ging zitten. Maar van de twee kansen die Arno Boes in de 90 seconden na de gelijkmaker kreeg had er toch zeker één binnen moeten gaan. De eerste kans was nog wel de mooiste. Hij probeerde het met een lob, maar deze stierf in schoonheid op het dak van de goal. Kort tegen het einde bracht Marken, te laat, nog twee verse aanvallende krachten in de ploeg. Naast A-junior Rick Boes was dat de reeds vorig jaar afgezwaaide Patrick Leeflang. Uit nood was hij voor vandaag opgeroepen. Leeflang had als "pensionado" Marken nog bijna de volle buit gebracht. Helaas had hij geen geluk. Aan de andere kant ging het in de extra tijd mis met de al niet al te gelukkig ingevallen Robin Kaars. In de laatste minuut van de officiële speeltijd veroorzaakte hij een strafschop. In de bonustijd van de wedstrijd schoot Henk Abercrombie zijn tweede en winnende voor HBOK tegen de touwen.

Na een minuut of zes extra tijd dacht HBOK even dat ze de nacompetitie al bereikt hadden. Op de andere velden bleek echter dat AMVJ toch nog met 4-3 gewonnen had. Maar dat was niet de surprise van de dag. Buurman Monnickendam blijkt namelijk een derde adem gevonden te hebben en won met 2-1 van AFC dat hiermee voor de tweede week op rij de bloemen weg kan gooien. En omdat EVC een 2-4 voorsprong uit haden gaf staan die nu met één been in de 3e klasse... Maar ik zou terugkomen op de kansen van Marken voor de nacompetitie. Deze zijn "heel simpel": 1. Marken moet winnen van AFC. 2. AMVJ moet (liefst heel ruim) winnen van OSV 3. HBOK mag niet winnen van BOL, liever verliezen zelfs (sorry...) 4. EDO mag niet winnen van FC Castricum. Het verschil in doelsaldo tussen HBOK en AMVJ in de 3e periode is 5 in het voordeel van de Zunderdorpers. Bij een gelijk doelsaldo (alleen saldo) volgt een beslissingswedstrijd. Er moeten dus heel wat kaarten in de juiste richting vallen. De wonderen zijn de wereld niet uit en in deze krankzinnige 2e klasse A is het wel vaker heel vreemd gegaan... De enige mogelijkgheid voor Marken om de nacompetitie te halen is dus als het op de 3e plaats terecht komt en AMVJ de 3e periode wint en dus ook kampioen wordt. We hebben in ieder geval nog een wedstrijd waar iets op het spel staat!

Opstelling SV Marken: Yort Willems, Dominic Zeeman, Stephan Plat, Ramon Visser (85. Patrick Leeflang), Erik Teerhuis, René Commandeur (85. Rick Boes), Melvin de Groot (46. Robin Kaars), Tijs Klaver, Peter Bakker, Arno Boes en Kevin Giele
    Opstelling HBOK: Maarten Daniëls, Tim Beelen, Tijn Hammer, Henk Abercrombie, Sverre Ubbels, Robin de Groot, Jesse Annoh-Wijnaar, Jesse Braspenning (89. Jorrin Ubbels), Mauritsio Helstone, Davey de Haze en Stein Wiedermeijer (68. Annas el Khamlichi)
    Scheidsrechter: T. (Tony) van Waveren (Bussum)
    36. Peter Bakker 1-0